Město a turismus
#turismus Jak se vyrovnat s turistickým ruchem
Logistika zboží a služeb v centru města
Město Český Krumlov plánuje úpravu přístupu do pěší zóny pro automobily. Zatím nevíme, jaký praktický efekt to bude mít.
Seznámení se záměrem MÚ ČK a souvisejícími informacemi
V Č. Krumlově budou sloupky u vjezdů do pěší zóny asi příští rok 1.6.2020 (ČTK)
Dopravní studie Český Krumlov - září 2017 (PDF)
Stav v Českém Krumlově
V centru Českého Krumlova funguje režim pěší zóny, který omezuje vjezd automobilů po dobu nejsilnější turistické aktivity. V praxi to znamená, že do města smí vjet podnikatelé a přepravci do 10.h. ranní aby mohli vyložit zboží. To se týká nejen restaurací a hotelů, ale i jiných organizací a rezidentů. Realita bývá, že rozměrné nákladní automobily v křivolakých uličkách zablokují provoz a nezbývá než čekat až zboží vyloží, nebo naloží.
Komerční přepravci mají taktéž ztíženou situaci. Riskují buď nedoručení zboží, nebo pokuty od Městské policie při zastavení a parkování na místech, kde je zakázáno.
Městská policie se také potýká s mnoha případy nekázně automobilistů, kteří vjíždějí do centra města i přes zjevný zákaz vjezdu. Tomu by měly zamezit fyzické zábrany instalované v ulicích , které by propouštěly relevantní vjezd automobilů,ale ostatní automobily nikoliv.. Mělo by se tak dít prostřednictvím zajížděcích zábran,pravděpodobně s nějakým elektronickým systémem detekce a vyhodnocení automobilu který chce vjet do pěší zóny.
Ponechme stranou naléhavost a reálnou situaci s pěší zónou a její dopravní obslužností v době kdy setu turisté nevyskytují..... ale později zase mohou.
Pohleďme na dopravu ještě jiným úhlem.
Vznik kontrolovaného vjezdu bezpochyby vylepší dodržování pravidel pro neukázněné řidiče. Zároveň ale není řešením pro stav dopravní obslužnosti jako takové, pokud bychom čekali nějaké ekologičtější dopravní alternativy. Stále tu totiž bude množství doručování zboží a služeb, které městské uličky krátkodobě zahlcuje. V kombinaci s pěší turistikou v sezoně to bývá jako těžká dopravní zácpa pěší zóny.
Jak to dělají v Praze?
V Praze vznikl pilotní projekt více městských a komerčních organizací. Jmenuje se DEPOT.BIKE Na této straně také uvidíte detaily o projektu, vysvětlení a motivace. O této aktivitě píše i text na webu Ekolist - Praha otevřela první depo pro rozvoz zásilek pomocí nákladních elektrokol
Účastní se ho prodejce nákladních elektrokol CARGOBIKE.LIVE a také další komerční přepravci zboží. Cílem pražského pilotního projektu je vyhodnotit jak by tato ekologická doprava ulehčila městu v dopravě zásilek v centru města. Můžete setaké podívat na video z konference
Jak to dělají v jiných městech? Jsou jich po světě desítky.
V Berlíně mají Crow Cycle
V Lipsku mají Fulmo
V Hamburku mají Tricargo
V Saint-Étienne ve Francii mají Les Coursiers Stéphanois
Ve francouzském městě Poitiers mají La Poit’ à vélo
Ve francouzském městě Carpentras mají ColisCyclette
Ve francouském městě Marseille mají Toutenvelo
Ve francouzském městě Rodey mají Biclooo
takových měst je po světě opravdu mnoho. Co mají společného? Tyto přepravní a zásobovací služby neprovozuje žádný dominantní podnikatel ani dopravce. Provozují ji společně kurýři a podniky, které v tom městě jsou. Má to výhodu, že je doprava spravedlivější pro všechny zúčastněné.
Záměr v Českém Krumlově
V Českém Krumlově by mohl vzniknout potenciál pro dopravní obsluhu a dovážkovou službu s pomocí nákladních elektrokol. Ta by mohla ulehčit v přepravě místního zboží, drobných zásilek a služeb, nebo přeorientovat místní i další dopravce na elektodopravu při průběžném zásobování provozoven z oblasti HORECA. Tuto dopravní obsluhu by mohl realizovat buď nový subjekt, nebo by byl pod kooperací více existujících subjektů, které už v Českém Krumlově provozují HORECA, nebo přepravu.
Co je v této myšlence nového?
Především je vhodné vyargumentovat, že tady je nevyhnutelná potřeba nahlížet na staré, nebo neřešené problémy tak, aby se daly vyřešit v aktuálních podmínkách. Zároveň však nezničit to dobré, co pro místní město a občany dává smysl. A zároveň to posunuje město vstříc udržitelnější a ekologičtější budoucnosti.
- Je tu potenciál vytvořit novou logistiku pro drobné zboží, dopravu jídel, nebo služeb provozoven HORECA a dalších podnikatelů
- Je tu potenciál pro nová pracovní místa, která budou úspěšná na základě úspěchu a efektivity v městském turistickém ruchu.
- Je tu potenciál snížit dopravní zátěž v centru města ekolohickým způsobem
- Je tu potenciál konkrétním způsobem realizovat příspěvek do konceptu Smart City.
- Je tu potenciál nastavit projekt dopravy jako nekonkurenční, to znamená komunitní. Jeho realizace by tedy znamenala součinnost více subjektů, koordinaci, kooperaci a zároveň zachování původních komerčních aktivit jednotlivých podnikatelů provozoven HORECA.
Tento koncept se nemusí omezovat pouze na vnitřní město v hranicích památkové rezervace UNESCO. Přirozený akční rádius pro elektrodopravu může zasahovat i do okrajových částí města, na sídliště a do rezidenčních čtvrtí. Zde už může být efektivní přínos jak v rychlosti, tak v obslužnosti hůře dostupných lokalit.
Podívejte se, co říká restauratér Pohlreich o nedostatcích dominantních přepravních řetězců
Výzva k diskusi
Přispějte k tomuto konceptu vlastním příspěvkem o nových, nebo jiných možnostech, technické proveditelnosti, ekologické udržitelnosti a kvalitě života ve městě.
Nahlásit problém
Je tento obsah nevhodný?
Ukončit debatu
Jaké je shrnutí nebo závěr této debaty?
Sdílet: