Hodnotový ideál společnosti
#hodnotový ideál Vážné a zároveň abstraktní téma. Máte odvahu k němu přispět?
Této společnosti chybí společný Hodnotový ideál. Pojďme jej popsat, vyjádřit, abychom se s ním mohli identifikovat.
Co to může být?
Je to jakýsi balíček motivací, vizí, cílů, kulturních a společenských přesahů a smyslů existence, který by českou společnost spojoval, integroval a zároveň nesvazoval, netáhl ke dnu a umožňoval její přirozenou kultivaci.
Hodnotový ideál může v sobě definovat každý jeden člověk, je jedno jaké má vzdělání, společenské postavení, nebo vliv.
Aby to dávalo smysl, pak je potřeba tento ideál sdílet s více lidmi. Tak se sceluje společnost.
Jak to udělat?
Když bude hodnotový ideál zachycen a vyjádřen v kultuře, sdílen a veřejností přijat, je to nakonec velké a nezcizitelné bohatství všech.
Kulturou...
Kulturní činnost (ať už je to filmové dílo, literatura, divadlo, výtvarné umění a odvozené formy veřejného uměleckého sdělení) mají potenciál takový hodnotový ideál hledat, formulovat, obhajovat i kritizovat. Přednášet ho nám ostatním občanům, abychom se nad ním mohli zamýšlet, abychom se o své vlastní společnosti něco dozvěděli. Abychom se prostřednictvím tohoto díla dozvěděli, s kým tu vlastně žijeme vlastní životy.
Je to snadné?
Není. Pokud jsou hlavním imperativem a hodnotovým ideálem peníze, je těžko pouze na nich stavět cokoliv vznešeného, co by přesáhlo období od výplaty k výplatě. Zároveň co by účinně demaskovalo gaunery, politiky a populisty, kteří se díky svým bezostyšným jednáním dostali k moci. Peníze hrají ve společnosti i v kultuře důležitou roli, která paradoxně kulturu zbavuje cenných vlastností, které se za peníze nedají koupit.
Raději budou upřednostněny rychloobrátkové seriály, produkce reklam zahraničních korporací. Na tomhle se bohužel nedají budovat žádné společenské ideály.
Kdo by s tím mohl pomoci?
V Čechách právě teď žijí úžasní autoři a tvůrci, lidé kteří jsou opravdu špičkou v tom co dělají a jejich přístup k práci i ke společnosti je mimořádný. Ať už tvoří časosběrné dokumenty, cestopisy, životopisy, historická nebo současná dramata, komedie, fantazie, publicistiku, animované filmy, pohádky, nebo se podílejí na většině dalších filmových, televizních a online formátech.
Jen se mnohdy těžce potýkají s plochostí a konformitou institucí a lidí, kteří jsou mezi nimi a mezi diváky. Jejich ochota přinést něco místním lidem klesá. Mylně se to vysvětluje "volným trhem" který údajně určuje, jak se film, nebo obecněji umělecké dílo dělá nejlíp.
Sdílet: