Nápověda
Přečtěte si více o Rozhodování
- Co mohu udělat v Rozhodování?
- Zásady a podmínky používání participativní platformy
- Co je participační proces?
- Co jsou iniciativy?
- Co jsou shromáždění?
- Sociální smlouva Decidim
- Odznaky a sociální vztahy
- Práva k obsahu
- Dobrá praxe
- Identita uživatele
- Otázky a Odpovědi k webu
- Jak se vyjadřovat?
- Přístupnost k webu
- Jaké typy občanských iniciativ existují?
- Co jsou Konzultace?
- Co jsou konference?
- Jak mohu vytvořit novou občanskou iniciativu?
Co je participační proces?
Participační proces je sled aktivit participativního charakteru (např. Nejprve vyplnění průzkumu, následné předkládání návrhů, diskuse o nich v rámci osobních nebo virtuálních schůzek a nakonec jejich prioritizace) s cílem definovat a rozhodnout na konkrétní téma.
Příklady participačních procesů:
volba členů komise (kde jsou kandidatury poprvé představeny, pak diskutovány a nakonec je vybrána kandidatura),
participační rozpočty (kde jsou návrhy předloženy, ekonomicky oceňovány a hlasovány s dostupnými prostředky);
strategické plánování, společné vypracování nařízení, vyhlášky nebo normy, návrh městského prostoru nebo vypracování plánu veřejného pořádku.
Další typy procesů můžete najít na webu Participativní metody zahraniční zdroje najdete na webu Participedia kde jich je celkem 333
Dokumenty k tématu
- Manuál Participace - Jak zapojit veřejnost do plánování města - IPR Praha, 2015
- Zpracování metodiky participace do koncepčních dokumentů rozvoje měst a obcí - Bezk TAČR na webu MMR
- Metodická příručka participace obyvatel při řešení problematiky bydlení - Mgr. Eliška Černá, Ph.D., 2017
- JAK PŘIZVAT OBČANY KE SPOLUPRÁCI ANEB JAK DÁT RADNICI UŠI, ABY SLYŠELA, CO LIDÉ CHTĚJÍ PDF, Agora
- PARTICIPATORY METHODS TOOLKIT - A practitioner’s manual PDF anglicky
Studentské práce na téma participace:
- Možnosti a způsoby participace občanů na místní samosprávě v České republice - (PDF) Martin Čermák, AMBIS a.s., 2020
- Prezentace o Participačních procesech, - Dana Diváková, Letní škola NSZM
- E-Participace ve vybraných obcích, - Magda Poláštíková, VŠB TUO, EF, 2017
- Občanská participace na správě a rozvoji obce, - Jiří Švarc
- Správa velkoměsta a občanská společnost - Jan Regula
- Participace občanů na veřejném životě venkovské obce Případová studie –městys Želetava - Zuzana Maříková, JČU, 2015
- Občanská participace v malých obcích středočeského kraje, - Samuel Pečenka, CUNI, PřF, 2018
Rozdělení podle vzniku:
- spontánní participace - vzniká samovolně tzv. odspoda nahoru. Mezi občany se přirozeně probudí potřeba podílet se svými aktivitami a schopnostmi na rozhodování. Najdou mezi sebou předáky, nebo jednatele kteří s komunitou autenticky rozhodují a plánují
- vyvolaná participace - vzniká nastavením příležitosti a možnosti nějakým oficiálním úkonem shora, nebo zákonou možnosti podílet se na rozhodování. Zde je riziko vzniku dalších umělých jevů, jako je poskýtování pravomocí nezpůsobilým lidem, manipulace, pseudo-participace, přijímání výhod, tokenizace, neboli přerámování citlivých témat do neškodných, o kterých občané mohou rozhodovat
- vynucená participace - vzniká jako pasivní, shora dolu, nepřímá možnost a formální účast na rozhodování, ale nemusí nutně sdílet výhody; nabízí občanům jednoduchý výběr mezi navrhovanými a omezenými alternativami, nebo žádnou volbou. Může se projevit jako paternalismus, častá je neúčast a nezájem občanů. Vysoká míra manipulace s občany, tokenizace, neboli přerámování citlivých témat do neškodných, které se předloží občanům k rozhodnutí
Kritéria pro hodnocení participace
Reprezentativnost
Účastníci by měli tvořit široce reprezentativní vzorek populace, nebo komunity které se participace týká
Přístup ke zdrojům
Veřejná účast by měla mít přístup k vhodným zdrojům, které jim umožní úspěšně splnit jejich zadání. Patří mezi ně informační zdroje, lidské zdroje, materiální zdroje, časové zdroje a další mediální nezávislost.
Nezávislost a nestrannost
Zástupci by měli být nezávislí na jakýchkoli sponzorských orgánech. Například jmenování řídícího výboru by mělo zahrnovat členy z různých orgánů
Definice úkolu
Povaha a rozsah úkolů by měly být jasně definovány. Je důležité zajistit, aby docházelo k mírnému zmatku a sporům ohledně rozsahu, jeho očekávaných výstupů a mechanismů postupu. Tím se to ujasní.
Včasné zapojení do účasti
Komunita by měla být co nejdříve zapojena do procesu a měla by mít možnost diskutovat o základních předpokladech a nastavení agendy, a to nejen úzkých, předem definovaných problémů
Strukturované rozhodování
Participace by měla využívat / poskytovat vhodné mechanismy pro strukturování a zobrazování rozhodovacího procesu. Dokumentace procesu i jeho výsledku je jako zvýšení transparentnosti a vnímané důvěryhodnosti i efektivity procesu.
Transparentnost
Proces by měl být transparentní, aby veřejnost viděla, o co jde a jak se rozhoduje. To zahrnuje uvolňování informací o postupu, zajišťování zdrojů pro účastníky a způsobu, jakým jsou přijímána rozhodnutí, pro záznamy schůzí
Efektivita nákladů
Postup by měl být nákladově efektivní vzhledem ke svému primárnímu účelu. Je rozumné porovnat náklady na zvolenou metodu s potenciálními náklady alternativních metod časově i finančně a zvážit, do jaké míry splňují ostatní kritéria