Snížení korupce ve společnosti
#korupce vše co se týká korupce
Kartelové dohody
Kartel vzniká například, když uchazeči o veřejnou zakázku vzájemně sladí své zájmy ve prospěch vítězství obchodní nabídky k veřejné zakázce. Uchazeči jednající v kartelu, ve svých nabídkách nabízejí velmi podobné ceny. Uchazeči se dohodnou, kdo předloží nejpřijatelnější nabídku a tím vyhraje výběrové řízení. Vítěz výběrového řízení pak vyplatí ostatní členy kartelu. Anebo se naopak všichni potenciílní účastníci výběrového řízení zakázky kolektivně nezúčastní a pokud už na trhu není žádný jiný dodavatel, je vyhlašovatel nucen veřejnou zakázku s takovými podmínkami zrušit. To poškozuje vyhlašovatele v nákladech na vyhlášení veřejné zakázky.
Jelikož jsou kartelové dohody nevymahatelné, může se jeden z uchazečů rozhodnout porušit kartelovou dohodu. Předloží nereálně nízkou, nebo jinak zvýhodněnou nabídku. To může být podle nastavených podmínek veřejné zakázky zdánlivě výhodné pro zadavatele. Ale nic není zadarmo a zřejmě to s sebou nese skrytá očekávání a pozdější nevyslovené komplikace. Například technologická, nebo licenční závislost na dodavateli.
Jiný příklad podezřelého jednání je vypsání veřejné zakázky s přesnými podmínkami, které může splnit pouze jeden, předem známý uchazeč. Proto, aby tuto veřejnou zakázku ten konkrétní uchazeč získal, vyvíjí činnost před vypsáním veřejné zakázky a jedná se zadavatelem mimo úřední postup a nabízí odměnu pro zadavatele zakázky. Úspěch veřejné zakázky však nemusí být jen podle zákona... Tyto neoficiální jednání lze těžko prokázat.
Úplatky
Úplatky jsou průvodní jev zkorumpované společnosti. Úplatkářství je v některých odvětvích, například u poskytování sociálních služeb, rozšířené. V nabídkách sociálního bydlení, nebo adopce dítěte se úplatky úředním osobám mohou stát takřka normou.
U některých těžko dostupných veřejných služeb vzniká nevymahatelná, ale jinak zažitá zvyklost, že pro pouhou příležitost uskutečnění služby je nutný dárek, nebo peníze. Bez úplatku by prakticky nebylo možné dosáhnout cíle. To je velmi nebezpečné a společensky devastující u situací, které reálně ohrožují životy, nebo nevratně rozbíjí přirozenou soudržnost komunit.
Úplatky bývají i nepeněžní, ve formě protislužeb, benefitů, hrazené rekreace, nebo jiného nefinančního plnění. Konkrétním příkladem může být prioritizace movitých zahraničních pacientů u nákladné léčby za úplatek. Zprostředkovatel vybíral za úplatek pro veřejné zdravotní zařízení bohaté pacienty ze zahraničí, na úkor pacientů tuzemských. Běžní pacienti museli čekat na léčbu příliš dlouho, přestože svým zdravotním pojištěním měli na léčbu nárok, a také svými daněmi částečně přispěli na financování zdravotnictví a tedy i na drahou léčbu.
Machinace s pozemky a nemovitostmi
Jak odhalit korupci při prodeji pozemků? Stát, města a obce často vlastní rozsáhlé pozemky. Mohou je prodat za tržní cenu, nebo za nižší, například jako dárek kupujícímu. Takové transakce je obvykle obtížné odhalit, protože zde hrají roli neveřejné informace. Někdy je podstatné znát informace dříve, než se stanou oficiálně veřejnými. Díky tomu udělat včasné kroky, které vedou k pozdějšímu obohacení na zhodnocených pozemcích.
Tímto způsobem například lidé s kontakty na úředníky zakoupili pozemky, u kterých s předstihem věděli, že dojde v územním plánu k zástavbě dálnicí a bylo jasné, že stát je od majitele vykoupí zpět za mnohem vyšší cenu. Bez získaných interních informací by o pozemek neměli zájem.
Stát koupil od exministrovy rodiny pozemek pro Pražský okruh. Zaplatil čtvrt miliardy - 17.2.2022 Aktuálně.cz
Střet zájmů
Lidé v politice nebo veřejné správě mohou vlastnit jednu, nebo více společností, které podnikají a získávají veřejné zakázky. V některých zemích nesmí být finanční prostředky z veřejných zakázek přidělovány společnostem vlastněným státními zaměstnanci, úředníky, nebo politiky.
Využívání finančních benefitů mimo kompetence
Možnost použít finanční prostředky úřadu určené na provozní náklady nebo reprezentaci, spíše pro soukromé výdaje, může být lákavá. Protože jsou však tyto transakce snadno vysledovatelné, může to být i riskantní. Ještě méně transparentní je příležitost, kdy úředník dostane zvýhodňující kredit nebo benefit od soukromé společnosti kde není zaměstnán a tato společnost má nějaký zájem, který je ve střetu s úřední činností osoby.
Politická reklama za veřejné peníze
Politici mohou ovládat veřejné organizace buď přímo, nebo prostřednictvím klientelistických sítí. Mohou je požádat, aby platili za inzeráty v novinách, které propagují jejich politické aktivity namísto samotné společnosti. Pro žalobce je velmi obtížné prokázat, že taková reklama byla zadána transparentně a nebyla zadána v zájmu dané společnosti. Pro politické vyjadřování také neplatí zákon o některých službách informační společnosti a zákazu nevyžádaných obchodních sdělení přes internet.
Příkladem nevhodného jednání může být i prezidentská kampaň pro budoucí volbu dosud úřadujícího prezidenta, za státní peníze, která je vykázaná jako vykonávání úřadu. Příkladem podezřelého jednání může být zadání celostátní reklamní kampaně na podporu dopravy státním dopravcem od ministerstva, realizované v soukromých mediích, které patří konkrétnímu politikovi, nebo pod jeho kontrolu. Ovládání a vlastnictví medií by mělo být pro politiky striktně upraveno zákonem.
Pronájem veřejných nemovitostí soukromým společnostem
Způsob, jak může politik, nebo úředník podpořit soukromou společnost, je koupit, nebo postavit nemovitost za veřejné peníze a pak ji soukromé společnosti levně pronajmout. Takovou operaci lze jen obtížně vysledovat a je plně v souladu se zákonem. Samospráva může být i zřizovatelem některých společností, které se později transformují na soukromé. Tím se na ně převede i různé těžko kontrolovatelné hospodaření a spravování majetku, které nese vysoké náklady na údržbu a podobně, čímž se projeví nevýhodnost zřízení soukromé správy veřejného majetku. Je však složité tento stav měnit, pokud má tato soukromá společnost dominantně výhodnou pozici v dané situaci.
Falešné, předražené veřejné zakázky
Může vzniknout veřejná zakázka na výkon práce na objektu, území, nebo na dopravní komunikaci, který (která) neexistuje. Takový postup je riskantní, protože je snadné prokázat, že smlouva o plnění zakázky je fingovaná. Může jít i o zakázku, jejíž účinnost je velice malá, časově omezená a zbytečná. Může jít o předražené plnění, které se těžko zpětně kvantifikuje, špatně objektivně hodnotí, nebo dokládá efektivita nákladů. Například zakázka na pořádání volnočasové aktivity občanů, o které se občané nedozvěděli. Umytí oken, která nebylo nutné umývat a nelze to zpětně posoudit. Pouze se na to vynaloží, proinvestují peníze.
Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP projekty)
Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) jsou ve světě populární od 80. let 20. století. V rámci těchto partnerství soukromá společnost provádí určitou činnost (obvykle staví nebo provozuje zařízení a veřejný orgán se podílí na nákladech). Soukromá firma si na oplátku ponechává příjmy z vybudovaného zařízení.
Příkladem může být výstavba dálnice provozované soukromým subjektem. Kromě financí a nákladů na provoz je zde automaticky vytvožena závislost na dodavateli,tzv. vendor lock-in. Cílem těchto partnerství bylo umožnit orgánům veřejné správy poskytovat veřejné služby bez vysokých vstupních nákladů.
V praxi takové smlouvy znamenají pro soukromé společnosti minimální riziko a veřejná správa nakonec zaplatí téměř tolik, někdy i více za delší dobu, než by utratila bez partnerství. To se však v účetnictví veřejné správy většinou ztrácí. Odpovědné osoby většinou spoléhají na to, že pokud se později objeví potíže, vícenáklady, nebo nesrovnalosti, už nebudou za tento stav odpovědní.
Deregulace a privatizace
Veřejná správa, nebo místní samospráva postupně převede mnoho svých pravomocí na soukromé společnosti, a to buď prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru, nebo deregulací. S tímto krokem je spojeno mnoho příležitostí ke střetu zájmů. Náklady města na určitou službu je obtížné zjistit, protože na jejím poskytování se mohou podílet zaměstnanci různých resortů (např. někteří zaměstnanci města mohou jeden den pracovat na svozu odpadu a druhý den na jiném úseku.) Takové odhady by vyžadovaly analytické účetnictví, které většina samospráv neprovádí.
Nejasné podmínky ve veřejných zakázkách
Smlouvy o veřejných zakázkách obvykle obsahují více ustanovení, například doložku o úrocích z prodlení. Tuto doložku však musí aktivovat objednatel (například město), nebo pokud zhotovitel odmítne zaplatit, musí se obrátit na soud. Právníci jsou na takové situace zvyklí, ale snadno se může stát, že některá smluvní ustanovení budou objednatelem ignorována, zejména v případě malých městských úřadů nebo politicky citlivých záležitostí.
Prodej vysokoškolských titulů
Prodej vysokoškolských titulů není v Evropě neobvyklým. Stejně jako v případě jiné korupce, mají lidé tendenci o této praxi nemluvit, protože to může vrhnout špatné světlo na celou univerzitu, zejména pokud se o ni zvýší zájem médií. V Čechách vzniklo velké množství soukromých vysokých škol, které s vysokoškolským vzděláním a dosaženými tituly "tržně podnikají", což může být při prokazatelné nekvalitě vzdělání podezřelé. Citlivé to je pak u veřejně činných osob, jako jsou politici, soudci, kteří pro svou způsobilost dokládají adekvátní vzdělání, mají vysokoškolské tituly, ale jejich výsledky a schopnosti tomu neodpovídají.
Podjatý nebo zmanipulovaný vědecký výzkum
Důvěryhodnost akademické komunity vědeckých pracovníků může být ohrožena motivovanými jedinci, kteří se zpronevěří své nestrané vědecké práci a stanou se součástí účelové práce, zmanipulovqaného výzkumu, nebo jsou uplaceni aby jednali proti své profesní cti v něčí prospěch. Křivý, nebo účelový posudek může být korupčním jednáním.
Účetní triky
Účetnictví organizací je velmi flexibilní, přestože si veřejnost myslí opak. Účetnictví musí být pružné, protože musí věrně zobrazovat finanční situaci instituce (podniku). Situace, ve kterých se instituce nacházejí, se mohou velmi lišit a účetnictví musí být schopno tyto situace zachytit. Jeden z účetních triků spočívá v tom, že všechny pravidelné příjmy z určitého zdroje příjmů jsou vlastně jedním velkým balíkem peněz, který lze zaúčtovat jako jednorázovou částku, i když bude zcela vyplacena až později. Parametr mandatorních výdajů s nejasným plněním, plnění v konkrétním čase, obsluha finančních položek (např. úvěrů) nemusí být snadno kontrolovatelná.
Dotační podvody
Úřední osoba, která se podílí na neoprávněném získání dotačních peněz tím, že zprostředkuje příjemci dotace poradenské služby, zvýhodňující interní informace, nebo soutěžní podmínky mimo rámec svého úřadu a za tyto služby si dohodne soukromou odměnu. Více typů a příkladů dotačních podvodů se dozvíte na wikipedii
Zaměstnávání rodinných příslušníků
V některých zemích je zakázáno zaměstnávat příbuzné osoby jako asistenty. I když se v některých případech nejedná o právní riziko (váš příbuzný může být skutečně nejkvalifikovanějším kandidátem na tuto pozici), jedná se o riziko politické. Proto je bezpečnější požádat o provedení výběrového řízení některou z důvěryhodných společností. Vy zase můžete později pomoci této společnosti ve výběrovém řízení a financovat tak nové pracovní místo pro příbuzného. Ovšem ve státě, kde je příliš protekce a soukromých vazeb na nejvyšší státní úrovni, jde o nepotismus.
Přechod státního úředníka do soukromého sektoru
Někdy je veřejným činitelům s ukončeným mandátem nabídnuta práce v soukromém sektoru. Jejich kontakty a hluboké znalosti fungování veřejné správy jsou pro soukromé společnosti velmi cenné. Pouhý příslib budoucího lukrativního zaměstnání někdy stačí k tomu, aby úředník rozhodl ve prospěch soukromé společnosti. Plnění tohoto příslibu pak může být až po skončení úřednické pozice a / nebo přímo nabídnutím zaměstnání ve spřízněné firmě. Tomuto jevu se také říká situace otočných dveří.
Je tedy podezřelé, když politik nebo státní úředník ukončí předčasně svůj úřad a okamžitě začne poskytovat poradenství privátně, nebo pro soukromé společnosti ve stejné roli jako dělal ve státní správě. To je formálně legální, ale může se tak dít i za korumpujících podmínek v době, kdy ještě byl politikem nebo úředníkem. Je pak otázkou etického a morálního nastavení, jak svých schopností nezneužít proti veřejnému zájmu.
Situace se může týkat i vysokých vojenských důstojníků, vedoucích členů Policie, rozvědky, nebo diplomatického sboru, kteří mohou díky svým kvalitním kontaktům dostávat nabídky na pozice obchodních zástupců ve zbrojařském průmyslu, lobbystů, nebo i soukromých nebo politických poradců jiných subjektů mimo stát, pro který donedávna pracovali.
Zmanipulovaný zákonodárný proces
Jde o velmi sofistikovaný a vícestupňový způsob jednání více veřejně i soukromě činných osob vedoucí k budoucímu stavu, který je přímo připraven k disruptivnímu jednání úzké skupiny zákonem zvýhodněných osob. Některé osoby v tomto procesu jednají vědomě protiprávně, jiné mohou jednat nevědomě, nebo zcela legálně. Spuštění takového procesu má svého iniciátora, může mít i neveřejného teoretického, ideologického vůdce a realizační tým. V krajních případech vede k vážným společenským změnám, nebo ekonomickým katastrofám.
Návrhy nových zákonů, nebo úpravy dosavadních zákonů mají v demokratickém právním státě jasný procesní rámec. Ten má v sobě několik stupňů připomínek, kontrol a oprav. Přesto v něm mohou vzniknout nedostatky a mezery, které se projeví v praxi až později. V důsledcích vedou ke vzniku a platnosti nekvalitních zákonů na úrovni státu, nebo i ke vzniku následných nekvalitních místních opatření na úrovni nižších samosprávních celků.
Postup tohoto jednání je zpravidla:
- mít privátní zájem a nalézt dosavadní překážky v zákonech zabraňující jeho naplnění
- akcentovat, nebo uměle vytvořit nový společenský zájem, zaujetí, pocit nezbytnosti - vedoucí ke změně
- znát manipulační techniky, jakými se veřejnosti předkládají konkrétní názory a potřeby, jak je učinit aby je veřejnost vzala za své
- využit nebo inscenovat impulz, nebo spouštěcí událost, která společnost s tímto zájmem aktivizuje a nakloní
- mít připraveny podklady a zadání k formulaci právních změn a včas je předložit
- zadat vznik nových právních dokumentů a argumentů najatým právním kancelářím pracujícím v zájmu zadavatele
- vytvořit jednací prostor pro politické projednání vzniklého a rozdmýchaného společenského zájmu
- omezovat, nebo komplikovat veřejnou diskusi tak, aby nebyla odhalena účelovost zájmu
- angažovat politickou podporu a najít způsob kdy a jak tento konkrétní zájem zdánlivě demokraticky odhlasovat.
Občané mají věřit, nebo si myslet, že zákonodárný proces je natolik promyšlený, že nemůže vzniknout legislativní zmetek, nebo chyba. Pokud se stane problém, mají věřit, že se to děje nezamýšleně, nebo náhodou. Praxe je taková, že v převážné většině nevznikají v zákonech zmetky. Schvalování zákonů se však někdy děje jako souboj skupinových zájmů politiků, reprezentujících nejen řadové občany, ale komunikující s mnoha právnickými osobami a podléhající nátlaku vlivovými skupinami. Někteří politici jsou takovými skupinami dlouhodobě podporováni a je jim tak přislíbena delší politická kariera. Někteří politici dokonce byli v čele soukromých společností, v jejichž resortu zájmů pak veřejně jednají.
Zákony se přijímají za nepřehledných situací, kdy se důležité změny zákonů schvalují v rámci "přílepků" k zákonům méně důležitým, nebo se zákony schvalují s prodlením, nebo v situaci legislativní nouze... Dávají se priority jiným, mediálně atraktivním tématům, aby se upozadily ty zákony kontroverzní. Právním okolnostem a jemným, přesto podstatným detailům ve formulacích zákonů mnohdy nerozumí ani sami zákonodárci. Ovšem rozumí jim velmi dobře navrhovatelé a právníci, kteří je píší na konkrétní objednávku.
Výsledkem jsou zákony, které v České republice prokazatelně vznikly a byly zákonodárci přijaty už od začátku jako nekvalitní, umožňující zneužití malou, nebo vlivnou skupinou lidí na úkor celé společnosti. Při pozdějším právním střetu se pak lidé zneužívající chybu v zákoně odkazovali na legálnost podle tehdy platných zákonů.
Příkladem jsou zákony umožňující zneužít nezdaněné korunové dluhopisy, provést daňové úniky při prodeji lehkých topných olejů, čerpat dotace původně zamýšlené pro malé uživatele solárních panelů na velkoplošné fotovoltaické elektrárny, využít zákony o skrytých majitelích korporací umožňující neoprávněné čerpání dotací a podobně.
Příklady jsou volně zpracovány podle historických zkušeností a zahraničních materiálů a nejsou vyčerpávajícícm výčtem.
- Přečtěte si více příkladů korupce na Wikipedii
- přečtěte si 40 příkladů jak podojit veřejný rozpočet