Mimoškolní vzdělávání každého věku
#mimoskolni-vzdelavani Rozvoj a prohlubování vzdělání nemusí být jen ve školních lavicích
- Rešerše studentských prací na téma mimoškolní vzdělávání - NUŠL + použijte i další podobná klíčová slova
- Nabídka zájmových činností pro děti mladšího školního věku v málotřídních školách v okrese Český Krumlov - Petra Bodláková, JČU, 2007
- Metodika výuky vlastivědy území obce a okolní krajiny na příkladu Českého Krumlova - Martina Nováková, JČU, 2008
- Environmentální výchova z pohledu učitelů - výsledky výzkumu na českých školách 2016. - MUNI, PDF
- Naučné stezky: zpracování a hodnocení nepřímých interpretačních programů - MUNI, více autorů, 2016, PDF
About this process
Hledejme alternativní, nebo málo praktikované mimoškolní aktivity
Koronavirová epidemie těžce dopadla i na celý vzdělávací systém, od nejnižších stupňů až po vysoké. Vzdělání je ale stále klíčem k budoucnosti mladé generace. Ve školství dojde ke změnám, aby mohlo dál fungovat.
Kromě toho by bylo dobré zmínit "ostrůvky pozitivní deviace" které se dějí v aktivitách mimoškolního vzdělávání. Pojďme některé jmenovat.
Nemusí to být jen soukromé lesní školky, nebo školky Montessori, ale i kurzy a online vzdělávacích zdroje.
Ke vzdělávání mohou patřit i kurzy a činnosti pořádané městskými knihovnami, komunitními centry, nebo zájmovými spolky. Alternativní vzdělávání přeci nejsou jen předražené koučování "jak zbohatnout snadno a rychle" nebo "jak být úspěšným influencerem na Instagramu". Existují hodnotnější témata.
Důležité je i znát nové formy a způsoby jak a kde se dostat ke vzdělávajícím informacím, jak efektivně používat internet a znát veřejně dostupné zdroje na internetu jako jsou veřejné encyklopedie, Národní úložiště šedé literatury, nebo Wikipedie, jak se v informacích orientovat a jak rozeznat kvalitní a nekvalitní informace.
Jaké mimoškolní aktivity děláme v Českém Krumlově
Máme tu Dům Dětí a Mládeže, který nabízí pro děti několik zájmových kroužků. Je tu Dětská skupina Fazolka ve Vyšném. Máme tu dva samostatné Skautské oddíly s bohatým programem. V rámci Klášterů ČK fungují přes léto řemeslné workshopy pro děti a turisty. Proběhly tu i v NZDM Bouda kurzy animovaného filmu pro děti i dospělé.
Jak se mimoškolně vzděláváme v ČR
Existují například projekty zlepšující procesy učení Učíme se venku pro děti školního i předškolního věku. Na jejich straně je k dispozici ke stažení mnoho vzdělávacích a praktických dokumentů v PDF
Jedním z hodnotných zdrojů metodik, informací a inspirací pro střední a vysoké školství je Metodický portál Spomocník RVP.cz jeho dlouholetým přispěvatelem a propagátorem moderních metod vzdělávání je Bořivoj Brdička.
Na platformě edX nabízí brněnská Masarykova univerzita své kurzy Humanitní vědy dokořán Přehled různých online platforem na vzdělávání najdete na této straně
Jak se dá vzdělávat ve světě
Možná jste slyšeli o vzdělávacích videích Khan Academy.Videa pro různé věkové skupiny a v různých oborech jsou i s českými titulky. Vyhoví většinou pro základní a střední školy.
Platforma kurzů edX nabízí mnoho výukových online kurzů zdarma v úrovni univerzitního vzdělávání. Kdo však stojí o kvalitnější kurz včetně certifikátu o dosažené znalosti, může si vybrat na tomto portálu placené kurzy od renomovaných univerzit z celého světa. Cetrifikát pak může uplatnit například při hledání zaměsnání přes web LinkedIn.
Jedním z nejpozoruhodnějších projektů vzdělávání je Heroic Imagination Project který založil psycholog Philip Zimbardo jímž motivuje studenty jak se stát hrdinou.
Co je cílem participačního procesu?
Najděme inspiraci a zájem mezi lidmi, cílové skupiny a vyjmenujme nové způsoby a formy mimoškolního vzdělávání. Může to být od těch nejjednodušších až po ty dlouhodobé. Může to být od nejútlejšího věku předškolních dětí až po vzdělávání seniorů.
Vyjmenujme oblasti a témata, která stojí zato prohlubovat a jsou mimo pozornost klasického školského systému. To neznamená, že by byly nedůležité, většinou je však nelze zahrnout do vzdělávání hlavního proudu.
15.října 2021 proběhla v Praze konference Jakou chceme Evropu? Budoucnost je ve vašich rukou
informaci o konferenci najdete také na veřejném portálu Konference o budoucnosti Evropy
Diskuse byla zaměřena na debatu o budoucnosti vzdělávání, nových znalostech a o propojení vzdělávání s trhem práce.
ZÁVĚRY
V oblasti vzdělávání je potřeba:
a) kombinované vzdělávání (prezenční + distanční forma, a to i na primární a sekundární úrovni), zaměřené zejména na ASYNCHRONNÍ přístup - tj. vzdělávání z digitálních záznamů výuky na základě, kterých by žák / student / dospělý mohl studovat svým potřebným tempem.
Dále je nutná modularizace vzdělávacích programů na všech úrovních, aby si žák/student/dospělý mohl nechat certifikovat jednotlivé moduly (mikrokredity), které by mohl potom skládat libovolným způsobem do potřebných kvalifikací / školních certifikátů. (Svaz průmyslu a dopravy ČR)
b) uznávat neformální vzdělávání mimo školu (Česká rada dětí a mládeže)
c) mít k dispozici připojení na celém území a důležitost pokrytí pro distanční vzdělávání a práci z domova (BCO, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR)
d) podporovat mimoškolní a celoživotní vzdělávání. Ve vzdělávání důraz na rozvoj potenciálu jedince a nutnost pracovat také s rodiči. Dále nezastupitelná role předškolního vzdělávání (Zuzana Brzobohatá, členka EHSV, Skupina III)
Stále vás nic nenapadá?
Co třeba intenzívnější výuka vztažená k půdě, k životnímu prostředí a krajině? Není to jen doménou vysokých škol. Nemusí být každý vysokoškolákem, ale může být zároveň obohacený a zapojený do znalostí o prostředí v kterém žije.
V případě, že nalezneme novou příležitost vzdělávací aktivity, lze pak snáze hledat její podporu financováním z vnějších zdrojů.
Share: